Anne Præstegaard
9 sep, 2019

I dette blogindlæg fortæller jeg om en klient, som har ret godt styr på sit liv, men alligevel havner i en periode med stress symptomer, søvnløshed, dulme spisning m.m. Læs om hvorfor man ikke skal dømme sig selv forkert i den situation, og få to gode råd til hvordan man kommer videre derfra.

Min klient, lad os kalde hende Hanne, er efterhånden meget bevidst omkring sig selv. Hun har lært sig selv rigtig godt at kende gennem årene, og har flere værktøjer hun kan tage frem, når livet og hverdagen bliver for meget. Hun har designet sit liv, så hun hele tiden opretholder en for hende sund balance.

Presset til det yderste

Hanne kom til mig for nogle uger siden. Hun havde fået en masse stress symptomer, som hun genkendte fra ”gamle dage”. Hun var presset på grund at sit arbejde, og privat havde hun også meget mere at se til, end hun plejer. Det betød at aftentimerne blev taget i brug, for at hun kunne nå det hele. Og dermed fik hun mindre søvn, end hun egentlig havde brug for.

Hun var begyndt at drikke mere kaffe for at få energi, selvom hun egentlig ikke ønskede det sådan. Hun var også begyndt at spise mere sukker, for at ”holde den kørende”. Igen noget hun gjorde, for at klare sig igennem alle hendes gøremål.

Hun var meget frustreret. Kunne ikke forstå, hvorfor hun var endt der. Hun vidste ikke, hvad hun skulle gøre. Hun følte sig fanget i symptomerne, og følte at det kørte i ring.

Det er en del af livet at være presset i perioder og have svært ved at overskue de ting, der er i gang. Vi vil få den følelse flere gange i livet. Det er derfor vigtigt at huske, at vi alle står der på et eller andet tidspunkt. Så du er ikke forkert, du har ikke fejlet, når det sker. Det skal ikke dømmes forkert, for det er helt naturligt og en del af at være i livet.

To gode råd til når det hele er for meget

Først stop op og anerkend, at du er havnet der, hvor du er, af en årsag. Du har selv truffet beslutninger, der har bragt dig dertil, ja, men du har helt sikkert også gjort en masse, som der var nødvendigt. Ting der er blevet løst.

Derfor anerkend dig selv for det arbejde du har gjort. Du gjorde det!
Nu har du fundet ud af, at det er blevet for meget, og så kan du gøre noget ved det.

Accepter dette øjeblik. Ikke en fuld accept af situationen, men det, der er i dette øjeblik. Tillad det at være der. I stedet for at løbe væk fra det du mærker, så vær med det.

Livets mangfoldighed rummer alle oplevelser, alle følelser. Det er ikke altid rart eller godt. Sjovt nok forsøger vi at løbe væk, ligeså snart det ikke føles godt. Sikkert fordi vi bliver flove og skamfulde over, at det nu ikke er perfekt, at livet ikke føles lykkeligt. Eller vi kan bare ikke overskue at mærke det, som ikke føles godt.

Alle afhængigheder kommer af en indre følelse af ubehag. Alle prøver at opnå en følelse af at have det godt og rækker ud i det ydre for at sløre/dulme den følelse indeni, som de ikke kan holde ud at være med. Derfor begyndte Hanne at drikke mere kaffe og spise sukker og søde sager. Vi søger i det ydre, for at få en følelse af at have det godt. Men det findes kun i det indre, når vi er connected til os selv.

VI tror, at vi er følelsen, vi føler os fanget i den. Men vi er ikke vores følelser. Følelsen kommer af de tanker vi tænker, og vi er heller ikke vores tanker. Vi kan til enhver tid “disrupte” vores tanker, så vi føler noget andet. Men det kræver øvelse, nysgerrighed og vilje.

Så hvordan kan du ”disrupte” dig selv og skabe en ny retning

Nu er du blevet bevidst om, at det er blevet for meget. Spørg dig selv, hvad du har allermest brug for lige nu?

Er det at få noget sundt? At få noget mere søvn? At sige nej tak til noget? At give slip på noget som ikke er så vigtigt alligevel?

Gør den ene lille ting.

Beslut dig for næste dag, hvad den næste enkle ting skal være, som du har brug for?

Og sådan ændrer du i små skridt lidt hele tiden, som vil gøre, at du går i retningen af noget, der er bedre og sundere for dig. Du vil med de små ændringer, automatisk ændre dine tanker om din situation, og dermed ændres dine følelser om det, der er i gang.

Bed om hjælp

Kan du slet ikke finde hoved og hale i det, der er i gang, så bed om hjælp. Ring til en, som du ved, der kan hjælpe. Enten en du kender godt eller en professionel. En som kan hjælpe dig med at få overblik over din situation, så du kan få afklaring om, hvad du skal gøre. Her er det vigtigt, at det du finder ud af, at du skal gøre, er noget som du har brug for og føler for, og ikke noget den anden synes, at du skal. Her hentyder jeg til mit seneste blogindlæg om, hvorfor en veninde ikke kan sammenlignes med en coach (Du kan læse det her).

Vil du have min hjælp til at finde hoved og hale i din situation lige nu, så kontakt mig på anne@divi.annepraestegaard.dk

Jeg vil med glæde hjælpe dig med at få afklaring om, hvad du kan gøre, så du får retning på, hvad det er du gerne vil og skal, for at få balance og glæden tilbage i dit liv.