Anne Præstegaard
8 okt, 2019

Når du går i seng om aftenen, mærker du så efter, om dine behov er blevet mødt i dag?

Nej vel, det tænker jeg heller ikke, for det har vi ikke lært.

Vi mærker derimod måske en snert af træthed eller energiforladthed og en følelse af noget der mangler.

I en travl hverdag med familieliv, mand, børn og arbejde er der nok at se til. Og der er masser af undskyldninger for hvorfor ens behov ikke tilgodeses, når man har så travlt.

Vi tilsidesætter os selv for andre, for at det hele fungerer, og for at alle har det godt. Men de fleste af os trives ikke selv godt med det.

Ligesom vi er gode mødre for vores børn, skal vi også være ”gode mødre” for os selv. Den omsorg, det nærvær, den empati, som vi giver vores børn, bør vi også give os selv.

Ikke en ny egenskab vi pludselig har fået

Hvornår begyndte vi at tilsidesætte os selv?

Tilsidesatte vi også os selv for andre, inden vi fik familie?

Jeg gætter på, at vi gjorde. I det små. Men vi opdagede det ikke, for det var ikke så tydeligt, som det er nu, hvor det spidser til, og hvor travlhed forstærker behovet for, at vi er opmærksomme på os selv og vores eget velbefindende.

I bund og grund har vi nok bare kopieret vores mødre. De lærte det af deres mødre. Og man kan ikke lære noget fra sig, som man ikke selv har lært/erfaret, så det bliver automatisk givet videre.

Det er ikke for at skyde skylden på nogen. Det er bare sådan tiden har været. Og nu kan vi vælge, at det i denne tid skal være anderledes. For når vi bliver opmærksomme på noget, kan vi ændre det.

Sådan gør du noget ved det

Det kan føles egoistisk at skulle vælge sig selv til, ja nærmest ude af komfortzonen.

Det er en vane, der skal ændres, og det kræver tid, vilje og fokus.

Første skridt er erkendelsen af, at man har haft den adfærd.
Det er så indgroet over så mange år, at vi faktisk ikke lægger mærke til det.
Derfor er det en god idé, at have øget opmærksomhed på, hvad det er man gør og i hvilke situationer.

Begynd at blive opmærksom på, om det du gør er et gentaget mønster.

Dernæst sæt dig ned og mærk efter og svar på følgende spørgsmål:

Hvad er det egentligt jeg har behov for?

Hvordan kan jeg få det ind i min hverdag?

Og husk i hele processen at have en omsorgsfuld tilgang til dig selv. Det kan godt være forbundet med sorg, at finde ud af, at man ikke har passet på sig selv i den grad, som man har haft brug for.

Mærker du en følelse af tristhed eller sorg forbundet med det, så spørg dig selv:

Hvad har jeg brug for lige nu, hvor jeg mærker dette?

Og så gør det.

I processen er det vigtigt at du hele tiden mærker, hvad du har brug for – uanset – så du hele tiden kan mærke, at du er der for dig.